Dat heeft een woordvoerder van Casema vrijdag desgevraagd gezegd.
Uitgaande van ongeveer 55.000 wanbetalers en abonnementskosten van 16 euro per
maand, zou Casema hierdoor ruim 10 miljoen euro op jaarbasis mislopen.
Tot dit jaar sloot Casema lang niet in alle gevallen de aansluiting van
een woning af wanneer iemand vertrok. Ook kijken mensen mogelijk al jaren
gratis televisie op gesplitste aansluitingen.
"In voorgaande jaren zijn om allerlei redenen aansluitingen niet
losgekoppeld”, aldus de woordvoerder.
Sommige mensen kijken mogelijk al 20 jaar gratis televisie via een aansluiting
van Casema. "De aantallen begonnen fors te worden, dus hebben we besloten
schoon schip te maken.”
Casema heeft er voor gekozen spijtoptanten met zeven maanden
terugwerkende kracht te laten betalen voor hun aansluiting. "We delen het
leed. Mensen hadden zich bij ons moeten melden, maar wij hadden ook
consequenter moeten zijn in het afsluiten.''
Een maand geleden heeft Casema bij wijze van proef al 2000 mogelijke
zwartkijkers aangeschreven, daarvan heeft zo'n 10 procent zich inmiddels
aangemeld als abonnee, "maar we verwachten er nog meer''.
De kabelaar denkt dat veel mensen zich pas melden als hun aansluiting
daadwerkelijk wordt opgeheven. Overigens bleek de brief in het merendeel van
de gevallen terecht verstuurd; een groot deel van deze mensen keek gratis.
Het bedrijf gaat ervan uit dat een deel van de mensen niet eens weet
dat ze gratis kijken. "Mensen denken dat het abonnement in de servicekosten
zit, of bij de kosten voor de vereniging van eigenaren.''
Casema heeft in midden en west Nederland zo'n 1,3 miljoen abonnees.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl